Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uwaga na oszustów

Data publikacji 07.08.2017

Rawicka policja przyjęła na przestrzeni ostatniego miesiąca aż trzy zawiadomienia o usiłowaniu popełnienia oszustwa, przez wprowadzenie w błąd co do istotnych warunków umowy dotyczącej usług reklamowych.

Schemat działania oszustów w każdym ze zdarzeń był bardzo podobny do siebie oraz dotyczył umowy na kolportaż ulotek reklamowych i pozyskania danych firmowych, w celu wykorzystania ich w pracy magisterskiej.

- 14 lipca w godzinach porannych do jednej z rawickich kwiaciarni przyszły dwie młode osoby – mężczyzna i kobieta.  Przedstawili się jako studenci kierunku związanego z reklamą. Zapytali się czy właściciel zgadza się na umieszczenie danych swojej działalności gospodarczej na potrzeby pracy finalizującej studia. Młode osoby poinformowały właścicielkę kwiaciarni, że  przedstawiciele uczelni będą kontaktować się z nią w celu sprawdzenia  i potwierdzenia działań studentów. Rzekoma studentka wypełniła druki dokumentów i powiedziała, że udostępnienie danych będzie kosztowało przedsiębiorcę 1 złotówkę, a następnie podsunęła umowę do podpisania zakrywając tekst, którą właścicielka w wyniku pośpiechu i nadmiaru pracy w lokalu podpisała nie czytając treści dokumentu.

- 18 lipca również w godzinach porannych do rawickiej firmy świadczącej usługi fotograficzne przyszedł młody mężczyzna, który przedstawił się że jest studentem uczelni wyższej i zaproponował wykonanie dla firmy ulotki reklamowe z danymi firmy za jedyną złotówkę, ale w zamian on będzie mógł wykorzystać dane firmy i tę ulotkę w swojej pracy magisterskiej. Przedsiębiorca zgodził się chcąc pomóc młodemu chłopakowi i podpisał podsunięty mu dokument, jak zapewniał rzekomy student dotyczący umowy na te ulotki reklamowe. Właściciel firmy podpisał dokument w pośpiechu, nie czytając i dając wiarę zapewnieniom studenta. Mężczyzna po otrzymaniu podpisanego dokumentu wybiegł z lokalu firmy.

- Ostatnie zgłoszenie miało miejsce 2.08 ale dotyczyło umowy z dnia 19 maja. Właścicielka jednego z rawickich sklepów z artykułami gospodarstwa domowego zawiadomiła, że około godziny 15:00 w dniu 19 maja do jej sklepu przyszły dwie młode kobiety. Zaoferowały jej reklamę dla sklepu w postaci kampanii telefonicznej, kolportażu ulotek  z danymi firmy, a nawet samochód, który miał jeździć ulicami miasta i reklamować działalność zgłaszającej. Kobiety namówiły przedsiębiorcę do podpisania umowy, ponieważ poinformowały że taka reklama kosztować ją będzie symboliczną złotówkę w pierwszym miesiącu i w każdej chwili z umowy może zrezygnować, bez żadnych obciążeń i konsekwencji. I tu ponownie kobiety pospiesznie sporządziły umowę i podsunęły do podpisania, kiedy pokrzywdzona była zajęta obsługiwaniem klientów.

Cechą wspólną tych oszustw jest to, że dokonują je młode osoby, powołując się pozyskanie danych firmy do swoich prac magisterskich. Elementem łączącym te trzy zgłoszenia jest to, że osoby są reprezentantami firmy Polskiej Inicjatywy Działalności Gospodarczej TeleOpieka24. Każdorazowo pokrzywdzeni byli informowani, iż umowa, którą zawiązują zobowiązuje ich do uiszczenia symbolicznej kwoty w wysokości 1 złotówki za reklamę firmy w formie ulotki. W zamian przedsiębiorcy mieli przekazać studentom do wykorzystania w pracy magisterskiej danych dotyczących ich firm. W każdym przypadku umowy były sporządzane pospiesznie, w czasie kiedy w punkcie firmy byli obsługiwani klienci lub przedsiębiorca był wyraźnie zajęty, a osoby podpisujące informowane były o możliwości rezygnacji w każdej chwili bez dodatkowych obciążeń czy kar. Dokumenty były podsuwane do podpisania, treść ich zasłaniana ręką, a po podpisaniu młode osoby uciekały z lokalu filmy. Oszuści stwarzali sytuację pośpiechu i w ten sposób uniemożliwiano przedsiębiorcom późniejsze zapoznanie się z treścią umowy.

A co zawiera umowa?

Z treści umowy wynika, że jeśli osoba skorzysta z usług za 1 złotówkę w pierwszym miesiącu wówczas zwykły czas obowiązywania umowy z 24 miesięcy wydłuża się o kolejne 6 miesięcy. A nadto za skorzystanie z pakietów usług: na kolportaż ulotek, kampanię telefoniczną i kampanię mobilną przedsiębiorca musi uiścić opłatę po 200 zł za pakiet (począwszy od drugiego miesiąca obowiązywania umowy). Umowa także opisuje zasady jej rozwiązania tj. jednomiesięczny okres wypowiedzenia oraz informuje o obowiązku uiszczenia opłaty za rozwiązanie umowy. Wysokość tej opłaty stanowi połowę iloczynu opłaty abonamentowej oraz ilości miesięcy, które pozostały do końca obowiązywania umowy, wraz z podatkiem VAT.

Zalecamy ostrożność i rozwagę przy zawieraniu tego typu umów. Warto każdorazowo poświęcić kilka minut na zapoznanie się z treścią umowy, nawet tej części, która została zapisana drobnym drukiem. Jeśli pojawi się sytuacja pośpiechu, oferenci nie umożliwią czasu na zapoznanie się z treścią dokumentu doradzamy zrezygnować z nanoszenia podpisu, nawet jeśli intencje udzielenia pomocy „studentom” w pracy magisterskiej mają Państwo szczere.

Powrót na górę strony