Profilaktyka

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Terapeuta uzależnień w I LO w Rawiczu

Data publikacji 17.11.2016

W dniu wczorajszym w I Liceum Ogólnokształcącym odbyło się spotkanie licealistów, pedagogów i rodziców z Arturem Amendą – prezesem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia „Arka Noego” w Pile, lektorem i instruktorem terapii uzależnień.

Dzięki wsparciu Starostwa Powiatowego w Rawiczu udało się rawickiej policji zorganizować w I LO w Rawiczu spotkanie profilaktyczne z Arturem Amedą. Lektor i terapeuta uzależnień spotkał się z wszystkimi uczniami liceum i w ramach programu „Dopalacze Niszczą życie” przeprowadził z uczniami „Dwie lekcje ćpania – skutki głupoty”. Licealiści poznali uzależnienie od substancji psychoaktywnych, jakimi są dopalacze, narkotyki, alkohol, papierosy, od strony społecznej. Artur Amenda przedstawił skutki społeczne kontaktu z substancjami. Na przykładzie własnej rodziny i swoim pokazał młodzieży tragedię dziecka wychowującego się w rodzinie dysfunkcyjnej, z problemem uzależnienia. Licealistom uświadomiono, że „niewinne” wypicie kilku piw, zapalenie jointa, papierosów czy zażycie dopalacza na imprezie nieodwracanie zmienia centralny układ nerwowy młodego człowieka, a kontakt z substancjami psychoaktywnymi w młodym wieku, kiedy rozwija się organizm, powoduje silne uzależnienie, w przypadku, którego abstynencja i terapia jest bardzo trudna. Uświadomił młodzieży, że kontakt z substancją psychoaktywną ma skutki nie tylko dla nich samych ale także dla  ich rodziny, przyjaciół.  Wyjaśnił młodzieży proces uzależniania od substancji, kolejne jego etapy i upadek społeczny człowieka, co poparł filmem nakręconym w ramach działania stowarzyszenia pt.”Historie prawdziwe – Kornelia”. Do uczniów z ekranu przemówiła podopieczna terapeuty, która opisała swoją historię i kontakt z substancjami psychoaktywnymi.

                W godzinach popołudniowych dzięki zaangażowaniu szkoły I LO w Rawiczu terapeuta spotkał się z zainteresowanymi problemem uzależnienia i kontaktu młodzieży z substancjami psychoaktywnymi, czyli z rodzicami licealistów oraz z nauczycielami. Przekazał rady jak rozpoznać problem u dziecka, wskazał obserwować ich zachowania a nie słuchać, co mówią, gdyż osoby mające kontakt z dopalaczami, narkotykami i innymi substancjami zawsze kłamią, jeśli zostaną o nie zapytane. Przedstawił „gadżety” związane z używaniem narkotyków i dopalaczami, poinformował, jakie leki stanowią substytut substancji narkotycznych, pokazał zeszyty szkolne uczniów mających kontakt z narkotykami oraz ich rysunki, opisał wygląd i cechy w zachowaniu dziecka, które weszło w kontakt z substancjami psychoaktywnymi. Do rodziców zaapelował o walkę o dziecko i o prawidłowe funkcjonowanie rodziny, zwrócił uwagę, że w wielu współczesnych rodzinach brak jest czasu i chęci jej członków na integrację rodzinną. Według terapeuty podstawa kontaktu młodego człowieka z narkotykami, dopalaczami, alkoholem i papierosami jest w rodzinie, a to ona daje wzorce, wychowuje i powinna też reagować na niepokojące sygnały.

Powrót na górę strony